הדרך לספר רב מכר

מה עושה ספר לרב מכר? מאמר ראשון בסדרת מאמרים כיצד לפרסם ולשווק ספר בצורה נכונה, ליצור סביבו עניין ולגרום לאנשים לקנותו.

מה עושה ספר ל'רב מכר'?

חלק ראשון – קהל יעד, ייחודיות

חז"ל אמרו (זהר נשא, דף קל"ד ריש ע"א): 'אפילו ספר תורה שבהיכל תלוי במזל.' אמרה זו – כוחה יפה לרפא ולתת מזור לאלפי מחברים חשובים שהשקיעו כל כוחם ואונם, שלא לומר הונם, בהוצאת ספר, אך משום מה – למרות התוכן האיכותי והייחודי הערוך בשפה קולחת ומעוצב בטוב טעם – הערימות בחנויות ובבית נותרות בגובהן המקורי ומסרבות לכפוף קומתן.

אנשים שואלים את עצמם: איפה טעינו? מה היינו צריכים לעשות כדי שהספר יקבל את מקומו הראוי בבתי ישראל.

חלק נכבד מהתשובה טמון בהבנה שגויה או – ליתר דיוק – בחוסר הבנה בפרסום ובשיווק. במאמרים שלפנינו נעבור שלב אחר שלב ונבאר כיצד יש להציג את הספר ברשות הרבים אחרי שיצא לאור עולם מתחת מכבש הדפוס.

 

מה הופך ספר ללהיט - תמונת אילוסטרציה

קהל היעד

שאלה: למי הספר מיועד?

תשובה: לכל עם ישראל – גברים ונשים, מבוגרים ופעוטות, חסידים, ליטאים וספרדים, תימנים ועולים מברית המועצות, דתיים ואדמורי"ם….

כל מי ששכל ישר בקדקודו מבין שהתשובה אינה נכונה; לא יכול להיות שספר יתאים לכווולם. גם אם הוא שווה לכל נפש, עדיין יהיו אלו שימצאו בו עניין יותר מאחרים.

השלב הראשון בפרסום הוא לשרטט מעגלים של קהל יעד פוטנציאלי. מסמנים עיגול ובתוכו כותבים את קהל היעד המרכזי; מדייקים בו ככל הניתן – דבר שיעזור מאד בפרסום ויחסוך הוצאות. אפשר לכתוב: אברכים בני 25-45 הלומדים כל היום, נמשכים לענייני השקפה ואוהבים לדון בהם. מסביב לעיגול זה להקיף עיגול נוסף בו לכתוב קהל יעד משני, וכן הלאה.

הייחודיות

עכשיו מגיע תורה של השאלה המעצבנת (בגלל היותה מציקה וכואבת):

מה הייחודיות של הספר? אילו ספרים דומים נמצאים על המדף? הבה ניכנס לנעליו של הקונה, לכיסו, לראשו, וננסה להבין מה יגרום לו להזיל ממיטב כספו כדי לרכוש ספר זה דווקא ולהעדיפו  מספרים אחרים באותה הקטגוריה? (קטגוריית ספרים, קרי: ספרים המשתייכים לאותה קבוצה. לדוגמא: ספרי מתנות בר מצוה, ספרי ראשונים, השקפה, מוסר, חיזוק וכו'.)

ייחודיות יכולה להתבטא באינספור דברים, החל באיכות העריכה וכלה בטיבם המשובח של הדפים. ככל שהייחודיות תקלע יותר לטעמו ולצרכיו של הקונה כן יגדל הסיכוי לשכנע אותו לקנות את הספר. ללא ייחודיות לא יעזרו מודעות ענק ופרסום משופע בתקציבים.

המשך יבוא אי"ה.

האם המאמר עזר לכם? הערות והארות יתקבלו בברכה.

- מאמר ראשון בסדרת מאמרי הדרכה 'רב-מכר' -

השארת תגובה